Direktlänk till inlägg 21 april 2014

Ett viktigt ämne.

Av Pelle pennan - 21 april 2014 20:17

Nu har påskhelgen passerat, och med den en hel del kyrkobesök. Som jag tidigare skrev så har jag upptäckt mer och mer, den stillhet och lugn med eftertänksamhet som infinner sig i min själ vid en gudstjänst i kyrka eller på kyrkogården.


Men nu tillbaka till min berättelse, och jag ska försöka att bena upp de olika punkterna och skriva om var och en av dessa.


1).   Mobbad i skolan.


Mobbad, vad innebär detta ord?



Texten är tagen från Wikipedia.

Mobbning (även kränkande särbehandling) innebär att en eller flera personer utsätts för systematiska trakasserier inom en social grupp. En person som mobbar en annan kallas mobbare. Mobbning kan involvera ett eller flera av det som juridiskt benämns misshandel, olaga hot, förolämpning, förtal, övergrepp i rättssak, stöld, skadegörelse, olaga frihetsberövning, ofredande och sexuellt ofredande. Ordet förekommer i Sverige från 1969.[1]

Mobbning handlar i många fall om att skaffa sig makt och status.[2] Studier visar att mobbare vanligen har gott självförtroende och begränsad empati (Olweus, 1991). Mobbare trivs med den makt det innebär att kunna kontrollera och trakassera en annan individ. För att uppnå sitt mål behöver mobbarna den tysta massan till hjälp, det vill säga betraktare, som höjer mobbarens status genom att avstå från att ingripa.  För att stävja mobbning är det nödvändigt att ingripa mot dem som mobbar. Som ett led i förebyggande arbete är det också önskvärt att få följeslagarna eller betraktarna att reagera och agera, det vill säga sänka toleransen för mobbning.


Hur blev då jag mobbad på för sätt, och varför?


Jag såg väll lite annorlunda ut än vad mina ”kompisar” såg ut i allmänhet.

Rött hår och utstående öron, samt att jag var otroligt blyg.

Ja, då är det ju tacksamt att reta mig, för är man blyg så vill man dra sig undan. Och jag ville inget mera än att vara för mig själv, för då visste jag att ingen kunde reta mig.

På vilket sätt blev jag retad?

Det populäraste sättet var att lägga krokben för mig, och då speciellt ute vid en vattenpöl.

Eller att man ”råkade” spilla ut mjölken just på mig. Eller spilla ut vatten på den teckning som jag höll på att måla. Eller att min mössa ”råkade” flyga ner i toaletten, som någon nyligen hade pinkat i. För att inte tala om alla de gångerna som min skolväska blev till en fotboll.


Jag kommer att fortsätta att skriva om detta ämne lite senare.


Pellep.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pelle pennan - 17 februari 2017 13:24

Idag är det fyra år sedan som det tog slut mellan oss. Jag kan inte förstå var denna tid har tagit vägen.   Jag älskade dig då, jag älskar dig nu för du kommer att för all framtid att finnas djupt i mitt hjärta.   Jag älskar dig så otroligt m...

Av Pelle pennan - 27 april 2015 18:32

    Tänk vad livet kan förändras. Idag är det fem år sedan det hände, då jag trodde på en ny framtid. Med så blev det inte ... eller ... jo, det blev det visst det. Men inte som jag, eller vi trodde då. Då på morgonen den 27 april 2010 efter re...

Av Pelle pennan - 26 februari 2015 17:49

      TILL LIVET   Jo, jag tänker nog skriva om mina känslor till livet, och om mina nära och kära vänner mm. Det har nu gått en ganska lång tid sedan jag hamnade i min livskris, med som sedermera blev min stora vändning i mitt liv. Det har...

Av Pelle pennan - 17 november 2014 17:59

Nu snart är det ett år sedan jag startade min blogg. När jag startade var min ambition att jag skulle skriva varje dag, eller åtminstone varje vecka. men vart efter tiden gick, och jag mådde bättre och bättre så skrev jag mindre och mindre. Jag t...

Av Pelle pennan - 23 maj 2014 18:35


    Vilken helt underbar sommarvärme som vi har fått i detta land. 26 grader varmt i skuggan kl 18.00. Det är otroligt länge sedan som jag kände mig så här glad, lugn och harmonisk som jag gör nu. Denna vecka har varit underbar, med fantasti...

Presentation


Gillar att vara Glad och Trygg i mig själv !!!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards